Contacteer ons • Contacteer ons •

blog

4 voordelen van een sterk logo

Tips over

branding

Geschreven door

Madhaus

Een sterk, professioneel logo

De identiteit of het imago van een bedrijf bestaat hoofdzakelijk uit twee visuele aspecten: het logo en de huisstijl. En de huisstijl, die is steeds gebaseerd op het logo. Je logo vormt het symbool van de volledige identiteit van je bedrijf en komt terug in elke vorm van communicatie, reclame en promotie die je maakt. Je snapt het dus al: een sterk logo is onmisbaar voor elk bedrijf!

1. Herkenbaarheid

Onze hersenen zijn visueel ingesteld. Dit wil zeggen dat ze eerst een afbeelding onthouden en vervolgens pas een naam. Dit verklaart waarom we iemands gezicht gemakkelijk kunnen onthouden, maar zijn naam soms na twee minuten al vergeten zijn.

Een sterk logo dat opvalt is dus essentieel om ervoor te zorgen dat je jou onderscheidt van je concurrenten. De beste logo’s blijven namelijk plakken in de hersenen, waardoor mensen je niet snel zullen vergeten.

2. Consistentie en vertrouwen

Een logo kan een gevoel van uniformiteit bieden en een enorme impact hebben op de reputatie van en het vertrouwen in je merk of bedrijf. Een tijdloos logo geeft je bedrijf een merkidentiteit en kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf er betrouwbaar en professioneel uit ziet, zelfs als je nog maar net gestart bent.

3. Matchen met je bedrijf

Het logo van je bedrijf moet in staat zijn om de essentie van jouw merk te onthullen. Een ontwerp dat je bedrijf vertegenwoordigt is van vitaal belang voor klanten om te weten wat je doet. Dit wil niet zeggen dat een auto-logo een auto moet laten zien, maar de ontwerpstijl moet representatief zijn voor het merk als geheel. Dit kan zelfs in de vorm van een leuke, verborgen betekenis.

Een leuk voorbeeld hiervan is het logo van Apple. Ontwerper Rob Yanov ontwierp het logo nadat hij een hap nam uit een appel en zich toen realiseerde dat een ‘bite’ precies hetzelfde klinkt als de computerterm byte.

4. Concurrentie verslaan

In elke sector zijn er talloze verschillende bedrijven. Om op te vallen tussen al deze bedrijven is een hoogwaardig logo van levensbelang. Zo bestaan er talloze frisdranken, maar wat is de frisdrank met het bekendste logo? Juist, Coca-Cola!

Gezien online marketing zowel belangrijker als effectiever wordt, zal een visueel indrukwekkend logo dat goed op je site, social media en ander marketingmateriaal past een groot verschil maken in de professionaliteit en advertentiemogelijkheden van je bedrijf.

Hulp nodig voor jouw sterke logo?